Min hudsjukdom..

Tänkte skriva lite om min hudsjukdom, kanske finns någon mer där ute som har det, som läser detta?

Psoriasis (av grekiska psora som betyder skorv och klåda) är en kronisk hudsjukdom som drabbar cirka 3 procent av befolkningen i vår del av världen. Omkring 225 000 svenskar har psoriasis. Psoriasis är lika vanlig hos kvinnor som hos män och kan bryta ut i vilken ålder som helst. Vanligast är att insjukna mellan 10 och 40 års ålder och hälften av psoriatikerna får sjukdomen före 30 års ålder.

Psoriasis går i skov – med perioder av svåra besvär omväxlande med perioder fria från symtom. De vanligaste symtomen är hudförändringar med rodnad, klåda och fjällning. Mindre vanligt är prickar, varblåsor och fläckar utan fjäll i hudveck som också kan vara symptom på psoriasis.
Sjukdomen yttrar sig olika hos olika personer och kan vara allt ifrån mycket lindrig till svårt socialt handikappande. Ungefär var fjärde psoriatiker har en måttlig till svår psoriasis. Övriga har mildare besvär.

Såhär långt kan det gå. KÄNSLIGA TITTARE VARNAS !


Bild tagen från google.

Orkade inte hämta mer info, men nu har ni fått en liten insikt över det hela.
Jag drabbades när jag var runt 8-9, då endast i hårbotten.
Vilket kliar något otroligt, och ger en vit hårbotten, ser ut som mjäll ungefär.
För något år sedan fick jag två fläckar på höger armen och tre på vänster armen.
Sedan en fläck över höger ögonbryn.
Jag själv behandlar det med Selukos & fenuril.
Selukos är ett mjällschampo, som luktar järn, och tar lång tid att tvätta med.


Selukos kostar mellan 40-50 kronor på apoteket.


Fenuril kostar mellan 150-200 kronor på apoteket.

Fenuril är väldigt fett, så använder det endast på de områden där jag är extremt torr/utsatt.
Använder det även på näsan, där är jag endast torr.
Men skulle jag använda det i resten utav ansiktet så skulle jag få finnar, eftersom den är så fet.


Det finns mer information på:
http://www.psoriasisguiden.se


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0